Skip to content

Sedimentary Memory , 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych I, Mediterranean Sea, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych I, Mediterranean Sea, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych I, Mediterranean Sea, Words by the artist, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych II, Certosa di San Giacomo, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych II, Certosa di San Giacomo, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych II, Certosa di San Giacomo, Words by the artist, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych III, French Alps, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych III, French Alps, 2017 - 2022
Sedimentary Memory, Glass Diptych III, French Alps, Words by the artist, 2017 - 2022
Lithologie Solo show, Spazio Nobile Gallery Brussels, December 2022
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 

2022

Sedimentary Memory
Glass Diptychs

There are instants I capture with my camera that manifest a memory of a specific place. After I return, the same place doesn’t look alike anymore. Which one is the “real” one? Which reality is for real ? Most places are never the same again up on return. Light, weather, process of time and my perception, all render each moment in place unique. One place becomes many places. Only the instant of now is for real, for me, for my subjectivity the rest becomes “Sedimentary deposits” in my head. It is the next layer that is forming part of my interior memory landscape. After these layers get compressed and mixed it seems that occasionally emerge in form of dreams.

I need to accept that everything is changing constantly and my real existence is only in one time –“ hic et nunc”. The moment of the present becomes immateriality and what will come next I cannot see.

Here the photograph might serve as imprint of the instant that has past and with the image we can enjoy the beauty of passing time and the duality of before and now. Sometimes I can even sense what future might presents us at the next instant. I see my sedimentary memory layers as a parallel / part to the lithology of earth.

Each diptych glass box is presenting two photographic plates taken at the same place in two different instants, – emphasising on the types of perception I experienced. The glass case is made of mouth-blown glass from the Glasshütte Lamperts presenting parts of the pigment print with a certain flou. Likewise mostly our memories are slightly flou and in contrast to the sharpness of the present. I realized the photographic plates with blue natural pigmented inks printed on fine art cotton paper. Like surging dreams that I experience mostly in monochrome. The places I choose are the Mediterranean Sea, French Alps, and the architecture of the monastery Certosa Di San Giacomo in Capri.

[FR]

Mémoire sédimentaire
Diptyques en verre

« Il y a des instants que je capture avec mon appareil photo qui manifestent le souvenir d’un lieu spécifique. Après mon retour, le même endroit ne ressemble plus à ce qu’il était. Lequel est l’authentique ? À quelle réalité se fier ? La plupart des endroits ne sont jamais immuables. La lumière, le temps, le processus du temps et ma perception, tout rend chaque moment unique. Un lieu devient plusieurs lieux. Seul l’instant présent est vérité. Le reste devient tel des « dépôts sédimentaires » dans ma tête. C’est la couche suivante qui fait partie de mon paysage de mémoire intérieure. Après avoir été compressés et mélangés, il semble qu\’ils émergent parfois sous forme de rêves. J’ai besoin d\’accepter que tout change constamment et que ma véritable existence ne se situe qu’à un moment donné. Ce moment du présent devient immatériel et ce qui surviendra ensuite, je ne le vois pas. Ici, la photographie pourrait servir d’empreinte de l’instant passé et avec l’image nous pouvons apprécier la beauté du temps qui passe et la dualité de l’avant et du maintenant. Parfois, je peux même sentir ce que l’avenir pourrait nous présenter à l’instant suivant. Je vois mes couches de mémoire sédimentaire comme un parallèle / une partie de la lithologie de la terre. »

Chaque coffret diptyque dans sa boîte en verre présente deux plaques photographiques prises au même endroit à deux instants différents. La vitrine est en verre soufflé bouche de la Glasshütte Lamperts (Allemagne) présentant des parties de l’impression pigmentaire avec un certain flou. De même, la plupart de nos souvenirs sont légèrement flous et contrastent avec la netteté de maintenant. Les plaques photographiques sont réalisées par l’artiste avec des encres pigmentées naturelles bleues imprimées sur papier coton Fine Art en monochrome. « Comme des rêves déferlants que je vis le plus souvent en monochrome. Les endroits que j’ai choisis sont la mer Méditerranée, la mer d’Alboran, les Alpes suisses, les Alpes françaises et l’architecture intérieure du monastère Certosa di San Giacomo à Capri. »

Serie of 3 sculpted glass diptychs © jörg bräuer
2022
Edition 3 + 2 AP each piece unique
Handmade from mouth-blown Restauro-glas from the Glashütte Lamberts
In collaboration with Atelier Mestdagh, BE
Size 60 x 40 cm
Archival pigment prints

Lithologie solo show, Spazio Nobile Gallery Brussels, December 2022